Sunday, October 3, 2010

Mari memasak Puding Karamel

wahhhh berjaya gak aku buat karamel....ye walaupon bg sesetengah org puding karamel tu mmg senang nk mati.....tp bg aku ye la aku ni bkn nye tau masak pon....muhahahhaha masak air pon aku kene pikior byk kali....muhahahahahhaha kesengalan melanda diri...


so hari ni memandangkan atok kesyg an aku nk dtg dr johor....aku pon berkobar2 la memasak.....Puding Karamel....wahhh senang gilos weyh.....aku pon tak sangka aku ni pndai masak...*erkkk pndai ke???* alaaa simple2 jek kot....


korang nk tau tak mcm mane? alaa kalau korang tau pon aku tepek kn gak dekat cini...ehh blog aku so sukhe hathi akhu la kn...


okee bahan nye adalah......*Apa kata surveyyyy..!! Tettttttt muahhahahahhahahah*

1 Tin Susu Pekat Manis
9 biji telor Ayam (size sederhana okee kalau besar 5 cukup daa).....
1 1/2 tin air
1 camca esen Vanilla
5 camca gula...

Keperluan memasak:
1. tempat mengukus...ikot suka la....periok ke belanga ke....huhuhu
2. Bekas utk buat puding...yang ikot ikot suka la...kalau ade yg besar letak je besar...nk kecik2 amik bekas kekecik...
3. bekas utk menyebatikan bahan2 terbabit...
4. senduk sebab nk kacau bahan2 smpai sebati kan....
5. tapis.....yang ni sbb nk tapis putih telor bile da dicampur td...


Cara Memasak:-
1. Masak gula hingga hangus
2. Panas kan Periuk Kukusan
3. Campur susu pekat manis, telor, air, dan esen vanilla. kacau hingga sebati...
4. Lepas da nmpak cantik je warnanye...nmpak sebati...tapis kan...
5. masuk dalam bekas yang dah di hangus kan gulanye.....
6. Then kukus kan 20 - 25 min...

haa senang kan..???? 2 la aku ckp senang jek....sbb 2 aku rs mcm aku ni pndai masak sdg kan...xde maknenye...kan kan kan....? huhuhuhu


lepas je kukus jgn plak terus mkn....sejok kan dulu then masuk dlm peti sujuk..mkn pepanas br la best...


okeyhh la nk g beraya ni sebannye...saje je nk menempel dlm ni...nk menunjuk kan aku ni ade gak la hati nk memasak...huhuh


okeyhh laa chow bedah...muahhxxxx n selamat mencuba...!

No comments:

Post a Comment